Sales essentials

Agreement

De cand mi-am inceput activitatea profesionala, am interactionat mai mult sau mai putin, din diferite pozitii, cu clienti. De la oameni simpli pana la cunoscatori avansati ai unui domeniu, sau VIP-uri (cu sau fara ghilimele).

Nu am multi ani de experienta. Nici putini. Insa cand privesc in jur, cand interactionez cu diferiti ofertanti, remarc faptul ca am invatat multe lucruri pe parcursul acestor cativa ani.

Imi place sa cred ca relationarea mea cu clientii a fost una foarte buna si foarte apreciata de catre acestia.

Imi aduc astfel aminte, periodic, de cateva reguli esentiale care contribuie in desafsurarea unor relatii exceptionale intre parti. Stiu, sunt acele reguli de bun-simt pe care „le stiu si eu, ba”, insa pe care le omitem inconstient in relationare. Le notez aici, pentru a mi le reaminti din cand in cand si, poate, pentru a vi le reaminti si voua:

  • Intotdeauna deschide cu un zambet. Nu conteaza daca ai o zi proasta, daca te-au stresat toti pana sa ajungi la serviciu, daca n-ai dormit din cauza vecinului care a dat show cu manele etc. Omul caruia incerci sa-i vinzi sau sa-i prezinti ceva are si el probleme lui, poate mai serioase decat ale tale. Ii va face bine sa vada o fata zambitoare si implicit te va face si pe tine sa te simti bine. Stim ca inconstient oamenii raspund cu „aceeasi moneda”
  • Fii responsabil si sigur in afirmatiile pe care le faci. Nu lasa loc de indoiala cu privire la subiectele/beneficiile pe care le prezinti. Daca esti nesigur pe ceva, cere cateva minute pentru a-ti confirma informatiile. Vei fi apreciat pentru faptul ca vrei sa oferi informatii corecte. Daca prezinti in necunostinta de cauza, se poate intoarte impotriva ta.
  • Fii transparent. Incearca sa eviti evazivitatea. Daca nu dai informatii cat de cat concrete, este foarte posibil ca participantul la negociere sa-si puna intrebari asupra calitatii serviciului/produsului ofertat.
  • Nu mintii. E una dintre cele mai mari greseli si una dintre cele care te pot afecta cel mai rau.
  • Incearca sa identifici nevoile unei persoane. Arata-i si lasa-l sa inteleaga acest lucru. Pe el il ajuta in a-si intelege mai bine nevoile iar tie iti usureaza actul de ofertare.
  • Nu incerca sa dai clientului mai mult decat are nevoie. Castigi pe termen scurt, insa e o mare posibilitate ca acel om sa se simta tras pe sfoara in momentul in care ajunge acasa si vede ca nu are nevoie de tot ce i-ai vandut.
  • Nu fii prea insistent si nu pune presiune in luarea unor anumite decizii. It might work, insa lasa-i si clientului spatiul necesar pentru analiza si cantarirea informatiilor pe care le-a primit.

Sunt doar cateva, le voi detalia pe parcurs si mai mult ca sigur voi mai adauga multe. Incerc sa respect aceste indicatii de fiecare data insa, recunosc, mai „calc stramb” din cand in cand. De aceea, ii respect si admir pe cei care reusesc sa mentina un standard ridicat al activitatii folosind unelte printre care se afla si cele de mai sus.

6 Răspunsuri

  1. E bine domnule. Scrii chiar bine.

    Tine-o tot asa si eu promit ca fac tot ce pot ca sa te promovez.

    • Multumesc domnule🙂. Will try, will do.

      • Ai uitat sa vorbesti despre PASIUNE. Mi-a ramas in minte exemplul tau cu
        camera foto vs tv. E adevarat ca e infinit mai usor sa vinzi sau sa vorbesti despre ceva daca acel lucru te pasioneaza.

      • In acest post am incercat sa prezint pe scurt cateva idei controlabile, sa spunem asa. Lucruri care tin de noi sa le facem, odata ce interactiunea a inceput. Despre pasiune, intr-un post viitor;). Intr-adevar, pasiunile se intrevat in modul in care prezentam un subiect, insa, asa cum stim… nu ne controlam sau definim pasiunile si preferintele (sau cel putin, foarte rar).

  2. Ai uitat de satisfactia clientului: pentru mine asta este cel mai important. Un multumesc din partea clientului venit la cateva zile dupa ce a folosit ceva pe care i l-am vandut conteaza pentru mine cam 5% din salariu🙂 . Dar serios, clientii multumiti ridica businessul. Si daca pentru multi acel multumesc nu conteaza prea mult, aflati ca un client multumit mai aduce in medie 3 potentiali clienti pe cand un client nemultumit „sperie” alti 7 potentiali clienti.

    • N-am uitat de satisfactia clientului:)… tocmai, sunt indicatii care sa duca la generarea acestei satisfactii. Da, ai dreptate, un multumesc face mult si uneori „keeps you going”, ca sa zic asa.

Lasă un răspuns

